We weten allemaal dat je alleen met de auto op de openbare weg mag als je een rijbewijs hebt. Maar gelden die regels ook voor het rijden in een racewagen? Je hebt misschien wel eens gehoord dat Max Verstappen eerder in de Formule 1 reed dan dat hij officieel de weg op mocht.
Dat verhaal is echt waar, je mocht voorheen namelijk zonder rijbewijs rijden in de Formule 1. De regels voor F1 zijn ondertussen trouwens veranderd, en aanvullend gelden nog veel meer regels. Lees verder om te ontdekken hoe dat precies zit.
De Verstappen regel
Wie het sport nieuws een beetje volgt kan niet om Max Verstappen heen. Max Verstappen heeft op zijn 25e al twee keer de wereldtitel F1 gewonnen. Zijn carrière ontwikkelde zich al op jonge leeftijd dankzij zijn vader, Jos Verstappen. Ook hij was vroeger Formule 1-coureur. Verstappen was al op jonge leeftijd regelmatig op de kartbaan te vinden en in 2013 reed hij al Formule 3 races.
Max kreeg in 2015 zijn eerste contract in de Formule 1. Hij was toen de jongste F1-coureur ooit. Daarna heeft de FIA, het overkoepelende orgaan voor de autosport, de regels aangepast. Nadat Max begon bij F1 werd de regel ingevoerd dat coureurs minstens 18 jaar oud moeten zijn om te mogen beginnen. Later is daar ook aan toegevoegd dat coureurs een rijbewijs moeten hebben. Vandaar dat het door velen de Verstappen regel wordt genoemd.
Racelicentie
Voor de Formule 1 heb je nu wel een rijbewijs nodig, maar voor andere autosporten niet. Wil je in wedstrijdverband autoracen dan heb je hier wel een licentie voor nodig. In Nederland heb je voor karten en autoracen een licentie nodig van de Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF). En om in de Formule 1 te mogen rijden heb je naast een rijbewijs een superlicentie nodig van de FIA.
KNAF licenties
Voor een KNAF licentie heb je geen rijbewijs nodig. Bij KNAF kun je als rijder examen doen voor drie verschillende licenties:
- Club Level licence. Met deze licentie kun je Nationale wedstrijden rijden die vermeld staan op de kalender van KNAF.
- EU/National licence. Met deze licentie mag je nationale wedstrijden rijden in EU-landen. Het mag alleen gaan om races die niet op de kalender van FIA staan.
- International licence. Met deze licentie mag je deelnemen aan nationale races in landen buiten de EU. Daarnaast mag je deelnemen aan races die op de FIA kalender staan.
In aanloop naar het examen is het van belang dat je de theorie leert en een racecursus volgt. De theorie bestaat onder andere uit regels met betrekking tot wedstrijden en regels over de veiligheid. Tijdens de racecursus leer je om gecontroleerd te rijden op hoge snelheden. Aan het einde van de cursus weet je onder andere hoe je moet remmen, bochten moet nemen en hoe je het beste kunt accelereren.
FIA superlicentie
Als je ambities bij Formule 1 liggen dan heb je een FIA Super licentie nodig. De licentie is bedoeld om de veiligheid op het parcours te garanderen. Alleen als je kunt aantonen dat je volledige controle hebt over een Formule 1 auto kom je in aanmerking voor de licentie. Dankzij Max Verstappen moet je nu minimaal 18 jaar oud zijn en in het bezit zijn van een rijbewijs. Daarnaast moet je in de voorafgaande race seizoenen superlicentie punten verzamelen.
Krijg je het voor elkaar om een superlicentie te behalen dan ben je er nog niet helemaal. Er zijn in de Formule 1 maar 20 plekken voor coureurs. Je moet naast de superlicentie dus ook een van die plekken weten te bemachtigen.
Jong geleerd is oud gedaan
Zoals je hebt kunnen zien heb je voor het rijden in een racewagen geen rijbewijs nodig. Dat wil zeggen, als je aan alle eisen voldoet. Wil je ook kans maken op een plek in de F1 dan kun je het beste zo vroeg mogelijk beginnen. Wie weet word jij net als Max Verstappen de koning van F1.