Autoweg en snelweg

Een (tweebaans) autosnelweg. Het begin van een autoweg kun je herkennen aan het Verkeersbord G3. Het einde van een autoweg aan het Verkeersbord G4. Op autowegen mogen alleen voertuigen komen die minimaal 50 km/u kunnen en mogen rijden. De maximumsnelheid op een autoweg is 100 km/u. Een autoweg heeft meestal korte invoegstroken, uitvoegstroken en geen vluchtstroken. Let dus altijd goed op!

Verschil autoweg en autosnelweg

Het begin van een autosnelweg kun je herkennen aan het Verkeersbord G1. Het einde van een autosnelweg aan het Verkeersbord G2. Op autosnelwegen mogen alleen voertuigen rijden die minimaal 60 km/u kunnen en mogen rijden. De standaard maximumsnelheid op een autosnelweg is 130 km/u. Een autosnelweg is standaard uitgerust met vluchtstroken en minimaal twee rijstroken.

Verboden op autowegen en autosnelwegen

  • Voertuigen op de rijbaan te laten stilstaan;
  • Achteruit rijden;
  • Keren;
  • Op een vluchtstrook, vluchthaven of berm te rijden, te stoppen of te lopen. Behalve als er een noodsituatie is;
  • Voertuigen langer dan 7 meter mogen alleen de twee rechter rijstroken gebruiken. Om voor te sorteren, mag hiervan worden afgeweken.

Kiezen van de rijstrook

Je gebruikt zoveel mogelijk de rechter rijstrook. De linker rijstrook gebruik je om in te halen of als je bij een splitsing wilt voorsorteren. Blijf bij het inhalen niet onnodig links rijden. Dit wekt irritatie op bij de mensen die jou willen inhalen. Als er aan de rechterkant iemand wil gaan invoegen, kijk dan of er voldoende ruimte is voor die persoon. Als die er niet is en je kunt een strook naar links opschuiven zonder anderen te hinderen, schuif dan op naar links.

Spitsstrook

Een spitsstrook. Op drukke autosnelwegen zijn soms spitsstroken aangebracht. Spitsstroken zijn vluchtstroken welke geschikt zijn gemaakt om als rijstrook te gebruiken. Tijdens bepaalde tijden (spitstijden) mag je deze spitsstroken gebruiken als rijstroken. Meestal wordt dit aangegeven door elektronische rijstrooksignalering boven de weg, maar soms ook met verkeersborden.

Wegwerkzaamheden

Op autosnelwegen wordt ruim van tevoren aangegeven dat er wegwerkzaamheden aankomen. Pas je snelheid hierop aan en let goed op wat er komen gaat. Het kan zijn dat er van meerdere rijstroken ineens teruggegaan wordt naar één rijstrook, of dat er wegwerkers langs de weg lopen. Bij wegwerkzaamheden wordt er vaak gebruik gemaakt van tijdelijke strepen op het wegdek. Deze zijn bijna altijd geel van kleur. Je bent verplicht om de tijdelijke aanwijzingen te volgen. Wees altijd alert en rij voorzichtig.

Beslissingswegwijzers auto(snel)wegen

Deze borden geven aan welke richting je moet aanhouden om naar bepaalde steden te rijden. Verkeersbord K1 is een beslissingswegwijzer. Vaak geven deze alleen de grote steden aan. Om deze reden moet je voor vertrek goed op de kaart kijken welke route je moet volgen.

Uitrijstrook, afslag

Een uitrijstrook herken je door het blauwe bord met daarop een witte pijl en het woord UIT. Als je een afslag hebt gemist, mag je niet achteruit op de vluchtstrook. Neem de volgende afslag.

Splitsing autosnelwegen

Soms komt het voor dat een autosnelweg opsplitst in twee snelwegen. Je kunt dit herkennen aan een rechthoekig bord met daarop groen/witte visgraat strepen. De wegen links en rechts van dit bord zijn autosnelwegen.

Verschillende soorten wegen

Hier mag je 100 km/u. In Nederland zijn er drie verschillende soorten wegen die aangegeven worden met een letter. Het soort weg waar je op rijdt, wordt meestal aangegeven op de verkeersborden langs de weg. Je ziet dan de letter en daarachter een nummer, bijvoorbeeld A12 of N255.

  • N-wegen: Dit zijn hoofdverkeerswegen en zijn nooit een autosnelweg. Een N-weg wordt aangegeven door een geel vlak met daarop de N en een nummer, bijvoorbeeld N234.
  • A-wegen: Dit zijn de Nederlandse autosnelwegen. Je kunt ze herkennen aan een rood vlak met daarop een A en een nummer, bijvoorbeeld A2.
  • E-wegen: Dit zijn de Europese autosnelwegen. Alle autosnelwegen in Europa hebben naast hun eigen aanduiding, ook een Europa aanduiding. Een A-weg in Nederland heeft naast een A ook een E-aanduiding. Een E-weg herken je aan een groen vlak met daarop een E en een nummer, bijvoorbeeld E34.

Bijzondere wegmarkering

Hier mag je 80 km/u. Hier mag je 60 km/u, behalve als er een lagere snelheid is aangegeven. Op sommige wegen in Nederland moet je de snelheid aanpassen bij bepaalde wegmarkeringen. Deze wegmarkeringen zijn te herkennen aan strepen en kleuren aangebracht op het wegdek. Hieronder de drie verschillende snelheden en wegmarkeringen:

Maximum snelheid van 100 km/u

  • Een dubbele doorgetrokken of onderbroken streep op het midden van de weg;
  • De tussenruimte tussen deze twee strepen is ongeveer 20-80 cm;
  • Tussen deze twee strepen is de ruimte groen;
  • Een doorgetrokken streep aan elke buitenzijde van de weg.
 

Maximum snelheid van 80 km/u

  • Een dubbele doorgetrokken of onderbroken streep op het midden van de weg;
  • De tussenruimte tussen deze twee strepen is ongeveer 20-80 cm;
  • De tussenruimte is niet opgevuld met een kleur;
  • Een onderbroken streep aan elke buitenzijde van de weg.
 

Maximum snelheid van 60 km/u

  • Geen strepen op het midden van de weg;
  • Eventueel een onderbroken streep in het midden van de weg in een bocht;
  • Aan de zijkant van de weg kan een fietsstrook of suggestiestrook aangebracht zijn;
  • Langs de weg staat Verkeersbord A1 met daarop een maximumsnelheid van 60 km/u aangegeven. Als er geen maximumsnelheid wordt aangegeven, mag je maximaal 80 km/u.

Alles over wegen leren

Het is natuurlijk belangrijk dat je goed voorbereid naar het examen gaat. Snelslagen is een theorie-platform waar je alle onderwerpen kunt bestuderen die voorkomen in het theorie-examen, zo ook de autowegen en snelwegen.

Foto van Jenny
Jenny

Mijn naam is Jenny en ik schrijf met veel plezier voor Snelslagen.nl! Ik heb jarenlang als rijinstructrice gewerkt en ben nu vooral bezig mensen te helpen hun theorie examens te halen. Hulp nodig? Neem contact op of bekijk één van onze cursussen!

Online theorie oefenen

Onze klanten zijn beter voorbereid op het CBR theorie examen!